Om föreningen

Här hittar du information om föreningens styrelse, stadgar, årsredovisningar m.m.

Styrelse

Ordförande Johan Janson
Sekreterare Hedvig Bruzaeus
Kassör Veronika Smedborn

Ledamöter

• Hedvig Bruzaeus (Sekreterare)
  • Johan Janson (Ordförande)
  • Veronika Smedborn (Kassör)
  • Tina Kolmskog

Suppleanter

• Dilan Samuelsson
  • Julia Öquist

Styrelsen kontaktas via: signallodet@gmail.com

Vad är egentligen ett signallod?

Föreningen har hämtat sitt namn från en spännande historia - platsen för det nya huset är inte vilken som helst.

Det var här Severin Sjöstrand påbörjade tillverkningen av sin världspatenterade uppfinning av signallodet* i början av 1900-talet. I samma lokal tillverkades även olika tidnings- och biljettautomater av Severin Sjöstrands verkstad. Genom åren har lokalerna även använts för att tillverka gummidäck och för den första svensktillverkade plastfolien som presenterades 1945.

Se bilder av verkstaden år 1934 och 2006 i galleriet nedan.

*Ett signallod är ett släplod med en signalaparat som verkar automatiskt när lodet berör havsbotten. Den undersöker bland annat minidjupet i farleden.

Källa: Nordisk familjebok enligt Antikvarisk förundersökning Stiftelsen 8 Sundbyberg (2006).

Viktiga filer: